waarom zijn mijn muffins altijd zo misvormd?

Ik maak best vaak muffins (dan wel uit zo'n pak waarbij je alleen water hoeft toe te voegen). Af en toe worden ze mooi bol, maar vaak worden ze aan de ene kant hoog en de andere kant niet. Ik dacht dat het aan de verdeling in de vormpjes lag, maar ik heb het ook al geprobeerd door met een spuitzak een toefje te maken. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mooie bolle muffins krijg..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die water toevoeg dingen zijn.sowieso niet.echt.top kwaliteit

Antwoorden (2)

Neem ten eerste nooit meer water dan wordt voorgeschreven. Te veel water laat gebak inzakken.
Ovendeur niet te snel openen om even te kijken.
Bij muffins kan je pas de deur even openen nadat ze 15 min. gebakken hebben. Je kunt dan het best de bakvorm, want ik neem aan dat je een muffinvorm gebruikt, even draaien, zodat de achterkant van de vorm nu voor komt te staan. Dit wil ook wel eens helpen, omdat veel ovens niet gelijkmatig bakken en de achterkant vaak heter is.
Nadat je de vorm na een kwartier baktijd een halve slag hebt gedraaid, zet dan de kookwekker op nog 5 min. Vaak zijn ze dan gaar of houd de klok gewoon even in de gaten.
amc
11 jaar geleden
je moet het gewicht goed verdelen en heel recht zetten